Ulv i ekokläder

Jag går över den frostbitna asfalten som är Bryggeriets parkering, mot ett mysigt skyltfönster ganska precis mellan Guldsmeden och badhuset. Det är söndag så affären har inte öppet, men vi har bestämt möte. När jag kliver in på Två Gröna Bönor slås jag av en inbjudande doft av kryddor och téer, samt en känsla av att kliva in i någons hem. Det ligger något genuint över lokalen.


Ulv Arén, 54, ägare till butiken, serverar mig en kopp rättvisemärkt kaffe. Vi sitter och samtalar en stund, jag, han och hans fru Anna Weiner-Arén, 41. Det visar sig att Ulv ursprungligen är från Göteborg. Jag känner mig tvungen att fråga hur det kom sig att de båda träffades. "Vi träffades på en parkeringsplats, och tre månader senare var vi förlovade" berättar de och skrattar. Nu har de varit gifta i elva år.


Att de skulle öppna en ekobutik i Hudiksvall var från början ingen självklarhet. Ulv är utbildad civilekonom, Anna är arbetsterapeut. Det var när de fick en son med extrem matallergi som de var tvungna att åka till Tant Gröns Skafferi en gång i månaden för att köpa mat. De kunskaper de fick med sig av detta användes senare när de tog över affären Två Gröna Bönor. Sonen är numera fri från sin matallergi, mycket tack vare kosten.


Grunden till Två Gröna Bönor lades i föreningen 53:an, döpt efter adressen på Storgatan där de höll hus. Det här var någon gång runt 1985. Då såldes nästan uteslutande bönor och ris i från stora säckar. Ett antal lokaler och sortimentuppdateringar senare tog Ulv och Anna över företaget, närmare bestämt 1 november 2005. Det hette då redan Två Gröna Bönor. I oktober 2006 flyttade de in i sina nuvarande lokaler vid Salutorget.


Intresset för ekologiska varor har ökat stadigt sedan de började, särskilt det senaste halvåret. Själva handlar Ulv och Anna ekologisk mat i 99,9% av fallen. Kläder är dock lite svårare, men Anna uppger att hon försöker handla mycket på DaCapo. Innan jag går frågar jag vad de skulle sätta för betyg på Hudiksvall, utifrån ett ekologiskt perspektiv. Till svar får jag följande:

- "Folk vill. Intresset finns, men det är mycket kvar som man kan jobba på."


Jag tackar för mig och går därifrån med mer än bara materialet till en intervju. Med mig i bagaget har jag även en bytta Jarseglass, en påse rättvisemärkt choklad och inspiration från två av Hudiksvalls, enligt min mening, mest framstående EkoEldsjälar.


Kommentarer
Postat av: Birgit och Rolf

Fredrik, verkligen snygg blogg!!

Ditt reportage om Två Gröna Bönor var välskrivet.

Vi håller med dig om ALLT du skrev.

Anna och Ulv har med otroligt små medel lyckats skapa den genuina butiken tillsammans, vi vet hur mycket arbete som ligger bakom allt. Även hur mycket kärlek som ligger bakom detta, tycker vi färgar av sig , man känner det i butiken både i bemötandet av oss kunder och i omtanken och själva valet av varuutbudet.

Här hittar vi både vardagsvaror och litet extra festligt, mums för Muddus choklad och en flaska Amé, bara ett litet exempel på det stora utbudet som finns på den lilla affärens yta.

2008-11-24 @ 21:19:58
Postat av: Anonym

Utbilda dig till journalist & starta en Eko-tidning! Förövrigt riktigt snygg blogg :)

2008-12-01 @ 18:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0